Oficiální název: Obec Psáry
Důvod a způsob založení:
Důvod a způsob založení povinného subjektu, včetně podmínek a principů, za kterých provozuje svoji činnost
Základním předpisem odůvodňujícím vznik obce je Ústava ČR, hlava sedmá. Jako základní územní samosprávný celek vzniklo v souladu s § 1 a § 2 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, v platném znění, ke dni 23.11.1990 a dle § 2 zákona č. 128/2000 Sb., je veřejnoprávní korporací, vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající, tedy je právnickou osobou ve smyslu § 18 odst.2 písm. c) zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, v platném znění, a to právnickou osobou s plnou právní subjektivitou.
Obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění těchto úkolů chrání veřejný zájem. Posláním obce je zajištění veřejné správy na svém území, případně výkon státní správy v územním obvodu, za podmínek stanovených zákony.
Žádosti o informace:
6.1. Podávání žádostí o poskytnutí informací
Poskytování informací se řídí zákonem č.106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
Informace o činnosti Obce Psáry a Obecního úřadu Psáry jsou přístupny na elektronické adrese prostřednictvím sítě Internet.
Pokud žadatel trvá na přímém poskytnutí zveřejněné informace, je možno podat Obecnímu úřadu žádost o její poskytnutí.
Žádost o poskytnutí informace lze podat ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací. Není-li žadateli na ústně nebo telefonicky podanou žádost informace poskytnuta, anebo nepovažuje-li žadatel informaci takto poskytnutou za dostačující, je potřeba podat žádost písemně.
Písemná žádost je podána dnem, kdy ji obdržel povinný subjekt.
Ze žádosti musí být zřejmé, že je určena Obecnímu úřadu Psáry a že se žadatel domáhá poskytnutí informace ve smyslu zákona. Fyzická osoba uvede v žádosti:
- jméno, příjmení,
- datum narození,
- adresu místa trvalého pobytu nebo, není-li přihlášena k trvalému pobytu, adresu bydliště
- adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště.
Právnická osoba uvede:
- název,
- identifikační číslo,
- adresu sídla
- adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla.
Adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa.
Je-li žádost učiněna elektronicky, musí být podána prostřednictvím elektronické podatelny.
Neobsahuje-li žádost výše uvedené náležitosti a adresu pro doručování, případně není-li elektronická žádost podána prostřednictvím elektronické podatelny, není ve smyslu tohoto zákona a je odložena.
6.2. Postup při vyřizování žádostí
V případě ústní nebo telefonické žádosti oslovený pracovník poskytne žadateli informaci neodkladně, pokud jí má k dispozici.
Písemná žádost je podávána na adrese úřadu.
Žádost lze podat prostřednictví pošty, osobně v podatelně Obecního úřadu (viz výše uvedená adresa), nebo telefonicky, faxem nebo prostřednictvím elektronické podatelny.
Brání-li nedostatek údajů o žadateli potupu vyřízení žádosti o informaci, vyzve obecní úřad žadatele ve lhůtě od 7 dnů ode dne podání žádosti, aby žádost doplnil;, nevyhoví-li žadatel této výzvě do 30 dnů ode dne jejího doručení, obecní úřad žádost odloží.
V případě, že je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována, není je formulována příliš obecně, vyzve obecní úřad žadatele, aby žádost upřesnil; neupřesní-li žadatel žádost o 30 dnů ode dne doručení výzvy, rozhodne obecní úřad o odmítnutí žádosti.
V případě, že se požadované informace nevztahují k působnosti obce či obecního úřadu, obecní úřad žádost odloží a tuto odůvodněnou skutečnost sdělí do 7 dnů od doručení žádosti žadateli.
Informace je žadateli poskytnuta ve lhůtě do 15 dnů od jejího podání.
Lhůtu pro poskytnutí informace lze prodloužit o nejvýše 10 dnů ze závažných důvodů, které jsou:
- vyhledání a sběr informací v jiných úřadovnách nebo vyhledání a sběr objemného množství odlišných a oddělených informací požadovaných v jedné žádosti,
- konzultace s jiným povinným subjektem, který má závažný zájem na rozhodnutí o žádosti,a nebo mezi dvěma nebo více složkami povinného subjektu, které mají závažný zájem na předmětu žádosti.
Žadatel musí být o prodloužení lhůty a jeho důvodech informován před jejím uplynutím.
Obecní úřad neposkytne informace v případech stanovených v § 7 –12, zák. č. 106/1999 Sb.
Pokud obecní úřad žádosti, byť jen zčásti, nevyhoví, vydá o tom rozhodnutí ve lhůtě pro vyřízení žádosti. Toto rozhodnutí doručí do vlastních rukou žadatele. Rozhodnutí musí obsahovat : označení a adresu úřadu,označení žadatele, vlastní rozhodnutí s uvedením právních předpisů dle nichž bylo rozhodováno, číslo jednací a datum, odůvodnění omezení práva na informace, poučení o odvolání, jméno, příjmení a funkci pracovníka vyřizujícího žádost.
6.3. Odvolání
Proti rozhodnutí úřadu o odmítnutí žádosti lze podat odvolání ve lhůtě do 15 dnů od doručení rozhodnutí nebo od marného uplynutí lhůty pro vyřízení žádosti. Odvolání se podává na adrese úřadu.
Odvolání lze podat písemně, ústně do protokolu nebo v elektronické podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem ve lhůtě 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí.
Odvolání musí obsahovat: jméno a příjmení a datum narození žadatele, místo trvalého pobytu nebo jinou doručovací adresu, (v případě fyzické osoby podnikající a právnická osoba název, identifikační číslo a sídlo), proti jakému rozhodnutí směřuje, v jakém rozsahu ho napadá v čem je spatřená rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí, v čem je spatřeno porušení zákona, čeho se žadatel domáhá a podpis žadatele.
Podává se s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každý účastník dostal jeden stejnopis. Obecní úřad předloží odvolání společně se spisovým materiálem nadřízenému orgánu. Nadřízeným orgánem je krajský úřad. Odvolací orgán rozhodne o odvolání do 15 dnů od předložení odvolání obecním úřadem.
Proti rozhodnutí o odvolání se nelze odvolat.
Rozhodnutí o odmítnutí žádosti je přezkoumatelné soudem.
6.4. Stížnost
Stížnost na postup při vyřizování žádostí může podat žadatel,
- který nesouhlasí s tím, že jeho žádost byla vyřízena odkazem na zveřejněnou informaci,
- kterému po uplynutí stanovené lhůty nebyla poskytnuta informace ani nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti,
- kterému byla poskytnuta informace pouze částečně, aniž bylo o zbytku žádosti vydáno rozhodnutí o odmítnutí
- který nesouhlasí s výší úhrady nebo odměny požadovanými v souvislosti s poskytováním informací.
Stížnost se podává písemně nebo ústně u obecního úřadu do 30 dnů ode dne doručení sdělení nebo uplynutí zákonné lhůty. Obecní úřad v případě, že stížnosti sám nevyhoví, předloží stížnost do 7 dnů ode dne, kdy mu došla, krajskému řadu, který o stížnosti rozhodne do 15 dnů ode dne, kdy mu byla stížnost předložena.