Informace dle zákona č.106/1999 Sb.

  • Úvod
  • Informace dle zákona č.106/1999 Sb.

Informace dle zákona č.106/1999 Sb.

Informace dle zákona č.106/1999 Sb.

Oficiální název: Obec Psáry

Důvod a způsob založení:
Důvod a způsob založení povinného subjektu, včetně podmínek a principů, za kterých provozuje svoji činnost

Základním předpisem odůvodňujícím vznik obce je Ústava ČR, hlava sedmá. Jako základní územní samosprávný celek vzniklo v souladu s § 1 a § 2 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, v platném znění, ke dni 23.11.1990 a dle § 2 zákona č. 128/2000 Sb., je veřejnoprávní korporací, vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající, tedy je právnickou osobou ve smyslu § 18 odst.2 písm. c) zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, v platném znění, a to právnickou osobou s plnou právní subjektivitou.

Obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění těchto úkolů chrání veřejný zájem. Posláním obce je zajištění veřejné správy na svém území, případně výkon státní správy v územním obvodu, za podmínek stanovených zákony.

Žádosti o informace:

6.1. Podávání žádostí o poskytnutí informací

Poskytování informací se řídí zákonem č.106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.

Informace o činnosti Obce Psáry a Obecního úřadu Psáry jsou přístupny na elektronické adrese prostřednictvím sítě Internet.

Pokud žadatel trvá na přímém poskytnutí zveřejněné informace, je možno podat Obecnímu úřadu žádost o její poskytnutí.

Žádost o poskytnutí informace lze podat ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací. Není-li žadateli na ústně nebo telefonicky podanou žádost informace poskytnuta, anebo nepovažuje-li žadatel informaci takto poskytnutou za dostačující, je potřeba podat žádost písemně.

Písemná žádost je podána dnem, kdy ji obdržel povinný subjekt.

Ze žádosti musí být zřejmé, že je určena Obecnímu úřadu Psáry a že se žadatel domáhá poskytnutí informace ve smyslu zákona. Fyzická osoba uvede v žádosti:

  • jméno, příjmení,
  • datum narození,
  • adresu místa trvalého pobytu nebo, není-li přihlášena k trvalému pobytu, adresu bydliště
  • adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště.

Právnická osoba uvede:

  • název,
  • identifikační číslo,
  • adresu sídla
  • adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla.

Adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa.

Je-li žádost učiněna elektronicky, musí být podána prostřednictvím elektronické podatelny.

Neobsahuje-li žádost výše uvedené náležitosti a adresu pro doručování, případně není-li elektronická žádost podána prostřednictvím elektronické podatelny, není ve smyslu tohoto zákona a je odložena.

6.2. Postup při vyřizování žádostí

V případě ústní nebo telefonické žádosti oslovený pracovník poskytne žadateli informaci neodkladně, pokud jí má k dispozici.

Písemná žádost je podávána na adrese úřadu.

Žádost lze podat prostřednictví pošty, osobně v podatelně Obecního úřadu (viz výše uvedená adresa), nebo telefonicky, faxem nebo prostřednictvím elektronické podatelny.

Brání-li nedostatek údajů o žadateli potupu vyřízení žádosti o informaci, vyzve obecní úřad žadatele ve lhůtě od 7 dnů ode dne podání žádosti, aby žádost doplnil;, nevyhoví-li žadatel této výzvě do 30 dnů ode dne jejího doručení, obecní úřad žádost odloží.

V případě, že je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována, není je formulována příliš obecně, vyzve obecní úřad žadatele, aby žádost upřesnil; neupřesní-li žadatel žádost o 30 dnů ode dne doručení výzvy, rozhodne obecní úřad o odmítnutí žádosti.

V případě, že se požadované informace nevztahují k působnosti obce či obecního úřadu, obecní úřad žádost odloží a tuto odůvodněnou skutečnost sdělí do 7 dnů od doručení žádosti žadateli.

Informace je žadateli poskytnuta ve lhůtě do 15 dnů od jejího podání.

Lhůtu pro poskytnutí informace lze prodloužit o nejvýše 10 dnů ze závažných důvodů, které jsou:

  • vyhledání a sběr informací v jiných úřadovnách nebo vyhledání a sběr objemného množství odlišných a oddělených informací požadovaných v jedné žádosti,
  • konzultace s jiným povinným subjektem, který má závažný zájem na rozhodnutí o žádosti,a nebo mezi dvěma nebo více složkami povinného subjektu, které mají závažný zájem na předmětu žádosti.

Žadatel musí být o prodloužení lhůty a jeho důvodech informován před jejím uplynutím.

Obecní úřad neposkytne informace v případech stanovených v § 7 –12, zák. č. 106/1999 Sb.

Pokud obecní úřad žádosti, byť jen zčásti, nevyhoví, vydá o tom rozhodnutí ve lhůtě pro vyřízení žádosti. Toto rozhodnutí doručí do vlastních rukou žadatele. Rozhodnutí musí obsahovat : označení a adresu úřadu,označení žadatele, vlastní rozhodnutí s uvedením právních předpisů dle nichž bylo rozhodováno, číslo jednací a datum, odůvodnění omezení práva na informace, poučení o odvolání, jméno, příjmení a funkci pracovníka vyřizujícího žádost.

6.3. Odvolání

Proti rozhodnutí úřadu o odmítnutí žádosti lze podat odvolání ve lhůtě do 15 dnů od doručení rozhodnutí nebo od marného uplynutí lhůty pro vyřízení žádosti. Odvolání se podává na adrese úřadu.

Odvolání lze podat písemně, ústně do protokolu nebo v elektronické podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem ve lhůtě 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí.

Odvolání musí obsahovat: jméno a příjmení a datum narození žadatele, místo trvalého pobytu nebo jinou doručovací adresu, (v případě fyzické osoby podnikající a právnická osoba název, identifikační číslo a sídlo), proti jakému rozhodnutí směřuje, v jakém rozsahu ho napadá v čem je spatřená rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí, v čem je spatřeno porušení zákona, čeho se žadatel domáhá a podpis žadatele.  

Podává se s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každý účastník dostal jeden stejnopis. Obecní úřad předloží odvolání společně se spisovým materiálem nadřízenému orgánu. Nadřízeným orgánem je krajský úřad. Odvolací orgán rozhodne o odvolání do 15 dnů od předložení odvolání obecním úřadem.
Proti rozhodnutí o odvolání se nelze odvolat.

Rozhodnutí o odmítnutí žádosti je přezkoumatelné soudem.

6.4.  Stížnost

Stížnost na postup při vyřizování žádostí může podat žadatel,

  • který nesouhlasí s tím, že jeho žádost byla vyřízena odkazem na zveřejněnou informaci,
  • kterému po uplynutí stanovené lhůty nebyla poskytnuta informace ani nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti,
  • kterému byla poskytnuta informace pouze částečně, aniž bylo o zbytku žádosti vydáno rozhodnutí o odmítnutí
  • který nesouhlasí s výší úhrady nebo odměny požadovanými v souvislosti s poskytováním informací.

Stížnost se podává písemně nebo ústně u obecního úřadu do 30 dnů ode dne doručení sdělení nebo uplynutí zákonné lhůty. Obecní úřad v případě, že stížnosti sám nevyhoví, předloží stížnost do 7 dnů ode dne, kdy mu došla, krajskému řadu, který o stížnosti rozhodne do 15 dnů ode dne, kdy mu byla stížnost předložena.

Organizační struktura:

Kontaktní údaje

Kontaktní poštovní adresa:

Obec Psáry
Pražská 137
252 44 Psáry

Adresa úřadovny pro osobní návštěvu:

Obec Psáry
Pražská 137
252 44 Psáry

Úřední hodiny:

pondělí 8:00 – 12:00 a 13:00 – 17:00 hodin (v červenci a srpnu jen do 16:00)
úterý     8:00 – 12:00 a 13:00 – 16:00 hodin
středa   8:00 – 12:00 a 13:00 – 18:00 hodin (v červenci a srpnu jen do 16:00)
čtvrtek  8:00 – 12:00 a 13:00 – 16:00 hodin
pátek    8:00 – 12:00 hodin

Při osobním kontaktu Vás žádáme o dodržování hygienických zásad a respektování pokynů zaměstnanců úřadu.

I nadále upřednostňujeme bezkontaktní způsob komunikace s úřadem (písemnou, elektronickou či telefonickou formu). Kontakty: , tlf. 241940454. 

Telefon: 241 940 454, 602 754 811
Fax:
E-mail: E-mailový kontaktní formulář
Adresa e-podatelny:
Adresa internetové stránky: http://www.psary.cz
Bankovní spojení:
Česká spořitelna a.s., Praha 2
č.ú.: 23734349/0800

IČO: 00241580
DIČ: CZ00241580
ID datové schránky obce: rvhbuxe

Příjem stížností a dalších podání

Podání je možno učinit písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické podobě. Za podmínky, že podání je do 5 dnů potvrzeno, popřípadě doplněno způsobem uvedeným ve větě první, je možno je učinit pomocí jiných technických prostředků, zejména prostřednictvím dálnopisu, telefaxu nebo veřejné datové sítě bez použití zaručeného elektronického podpisu.

Písemné podání se doručuje pomocí držitele poštovní licence na adresu úřadu nebo osobně na téže adrese na podatelnu.

Ústně do protokolu lze podání učinit na obecním úřadě u věcně příslušné úřední osoby.

Podání lze rovněž učinit faxem či elektronicky na elektronickou podatelnu.

V záležitostech, které řeší Obecní úřad se, nestanoví-li zákon jinak, obecně postupuje podle správního řádu. Řízení je zahájeno dnem, kdy podání účastníka řízení došlo orgánu příslušnému ve věci rozhodnout. Obecní úřad postupuje v řízení v souladu se zákony a jinými právními předpisy. Je povinen chránit zájmy státu a společnosti, práva a zájmy občanů a organizací a důsledně vyžadovat plnění jejich povinností. Je povinen postupovat s nimi v úzké součinnosti a dát jim vždy možnost, aby svá práva mohli účinně hájit. Musí jim poskytovat pomoc a poučení, aby pro neznalost právních předpisů neutrpěli v řízení újmu. Je povinen svědomitě a odpovědně se zabývat každou věcí, která je předmětem řízení, vyřídit ji včas a bez zbytečných průtahů a použít nejvhodnějších prostředků, které vedou ke správnému vyřízení věci. Připouští-li to povaha věci má se vždy pokusit o smírné vyřízení. Dbá, aby řízení probíhalo hospodárně bez zbytečného zatěžování občanů a organizací. Rozhodnutí musí vždy vycházet ze spolehlivě zjištěného stavu věcí.

V jednotlivých věcech, zejména lze-li rozhodnout na podkladě dokladů předložených účastníkem řízení, rozhodne Obecní úřad bezodkladně. V ostatních případech je povine rozhodnout ve lhůtě do 30 dnů od zahájení řízení, ve zvlášť složitých případech do 60 dnů.

Uvedený postup se přiměřeně použije i pro záležitosti, které nemají povahu správního řízení (vyjádření, stanoviska, doporučení, osvědčení atd….)

Postup správních orgánů pro jednotlivé oblasti samosprávy a státní správy je upraven příslušnými speciálními předpisy, kterými mohou být výše uvedené obecné zásady pozměněny.

Jedná-li se o věc, která je dle zákona v kompetenci Rady obce či Zastupitelstva obce, bude rozhodnutí vydáno v závislosti na termínech zasedání těchto orgánů.

Rozhodnutí Obecního úřadu se doručuje vždy na dodejku nebo do vlastních rukou, poštou, datovými schránkami nebo předává osobně přímo na Obecním úřadě. V případech stanovených zákonem lze použít doručení formou veřejné vyhlášky vyvěšené na úřední desce. Ostatní korespondence Obce a Obecního úřadu se podle povahy doručuje na dodejku, doporučeně nebo běžným dopisem pomocí výše uvedených subjektů nebo předává osobně na Obecním úřadě.

Opravné prostředky

Opravné prostředky se podávají prostřednictvím toho odboru obecního úřadu, který napadené rozhodnutí ve správním řízení vydal, a to ve lhůtě uvedené v poučení tohoto rozhodnutí a za podmínek stanovených v zákoně, na jehož základě bylo příslušné rozhodnutí vydáno.

Proti opatření, které nemá charakter rozhodnutí ve správním řízení, nelze podávat opravné prostředky, ale je možné učinit podání, které dle obsahu projedná rada obce nebo starosta.

Opravné prostředky proti rozhodnutí starosty, nebo rady obce učiněným ve správním řízení se podávají prostřednictvím podatelny obecního úřadu, a to ve lhůtě uvedené v poučení tohoto rozhodnutí a za podmínek stanovených v zákoně, na jehož základě bylo příslušné rozhodnutí vydáno.

Proti opatřením rady obce nebo zastupitelstva obce v samostatné i přenesené působnosti, která odporují zákonu, lze kdykoli podat ústně či písemně návrh na pozastavení výkonu tohoto opatření Krajskému úřadu Stč. kraje.

Proti ostatním úkonům orgánů obce opravné prostředky nejsou.

Proti rozhodnutím obecního úřadu lze podat žalobu podle zákona § 150/2002 Sb., soudního řádu správního.

Doplňující informace

Rozpočet obce:

Výroční zpráva:

Vydané právní předpisy:

Žádosti o informace dle zákona č.106/1999 Sb.:

Seznam organizací:

  • Základní škola Amos
  • Mateřská škola Štědřík

Návody pro řešení nejrůznějších životních situací:

Nejdůležitější předpisy:

  • Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky
  • Usnesení č. 2/1993 Sb.,o vyhlášení Listiny základních práv a svobod
  • Zák. č. 3/1993 Sb., o státních symbolech České republiky
  • Zák. č. 128/2000 Sb., o obcích(obecní zřízení)
  • Zák. č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích
  • Zák. č. 500/2004 Sb., správní řád
  • Zák. č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím
  • Zák. č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů
  • Zák. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím

Soubory ke stažení: